Příručka - Jak vybrat správný longboard/cruiser?
Koupě longboardu může být pro neznalého velký krok, zejména v současné době, kdy je nabídka na trhu více než rozmanitá a pro nezasvěcené je velice těžké rozpoznat, který produkt je ten pravý. Proto jsme pro vás vytvořili tuto přehlednou příručku. Provede tě světem Longboardingu, dodá ti všechny potřebné informace od základní terminologie, přes longboardové disciplíny až po komponenty a dopomůže ti k tomu, sestavit si svůj ideální set-up (komplet). Pokud chceš začít slajdovat, bombit kopce, nebo si jen tak surfovat městem, je tahle příručka určena právě Tobě! Jak již název napovídá, longboard je ve většině případech výrazně delší než klasický skateboard. Hlavní rozdíl je však ten, že longboarding se více zaměřuje na prožitek z jízdy samotné. Délka longboardu se orientačně pohybuje v rozmezí od 85 do 110cm. Jedním z největších rozdílů mezi klasickým skateboardem - jak ho známe dnes a longboardy jsou rozdílná kolečka a trucky. Konkávy dělíme 6 základních druhů viz. obr. výše. Jako Camber označujeme desku, která se zvedá uprostřed a
ve většině případů je pružná - má tzv. flex. Takto prohnuté desky absorbují velkou část vibrací které vznikají kontaktem mezi vozovkou a longboardem a jízda je tak plynuješí. Camber desky bývají velice lehké a jsou především určeny ke cruisingu a dancingu a nejsou tolik stabilní, není to však pravidlo. Rocker je opak Camberu. Používá se zejména na DH a Freeride deskách pro lepší oporu chodidel a chrání před případným sklouznutím nohy z desky při slajdu apod. A umožňuje jezdci opřít se do stran a tzv. uzamknout chodidlo (lock-in) Rocker desky májí nížší těžiště a jsou tím pádem stabilnější. Bývají ve většině případů tvrdé, bez flexu. 5.
Typy desek
Desky rozdělujeme na tři základní kategorie: Top-mount, Drop-through, Drop-Down, Double-drop
Top-mount desky jsou klasika. Trucky jsou uchyceny na spodní straně desky. Díky tomu má longboard super točivost, je hravější a lépe reaguje při zatáčení. Je zároveň nejméně stabilní, ale to snadno vykompenzuje um a zkušenosti. vhodné pro: Downhill, Freeride, Cruise, Dancing, Carving Drop-through desky mají vyřezané otvory, do kterých se shora zasazují trucky. To nám celkově snižuje celý komplet o tloušťku desky. Díky tomu je lehčí se odrážet a budete taky o něco stabilnější. Snížení desky ulehčuje také přechod do slajdu. Drop-Through desky jsou o něco méňě točivé než top-mounty.
vhodné pro: Downhill, Freeride, Cruise, Dancing, Carving
vhodné pro: Downhill, Freeride, Cruise Double-Drop je kombinací drop-throuh a drop-down. Je to nejstabilnějí typ desk. Slajdování, odrážení a footbrake jsou na tomhle typu desky hračka, ale zároveň je neméně točivá a hravá. vhodné pro: Downhill, Freeride, Long-Distance (jízdy na dlouhé vzdálenosti) 6. Konstrukce Desky jsou konstruovány ve většině případů z kanadského javoru, dále pak z bambusu, přidává se i korek a u pokročilejších konstrukcí se používají ještě tzv. triaxial fiberglass (což jsou laminátová vlákna, která se použávají např. i při výrobě snowboardů) a carbon. Ty zesilují pevnost desky a zároveň ji i odlehčí, jelikož není třeba použít tolik vrstev dřeva, jako při výrobě čistě dřevěné desky. 7. TRUCK Truck je kovová konstrukce - náprava - podvozek - spojující desku s kolečky, který umožňuje longboardu přenosem váhy zatáčet. Trucky dělíme na dva základní typy: Konvenční a Reverse Conventional Trucks / Traditional kingpin trucks - Konvenční / tradiční trucky
Konvenční trucky se používají zejména na klasické streetové skateboardy, tech-sliding a cruisery. Jak už je ale ve skateboardingu zvykem, každý má své vlastní preference a tak na nich můžete výjimečně vidět i některé DH jezdce. Reverse kingpin trucks - Trucky s reversním kingpinem Reverse jsou v longboardingu nejpoužívanějšími trucky. Šířka se pohybuje od 175 - 200 mm a oproti skateboardovým truckům mají Reverse trucky otočený kingpin. Díky tomu jsou stabilnější, plynulejší, surfovější.
Nejdůležitější dva faktory při výběru longboard trucků jsou: a) úhel baseplatu - čím vyšší úhel, tím větší točivost na úkor stability a naopak b) šířka hangeru - šířku hangeru vybíráme na žákladě šířky desky. Konec osy trucku by neměl nijak značně přesahovat šířku desky. Také u hangeru platí, čím je širší tím je stabilnější na úkor točivosti trucku.
Na discpilíny jako Crusing, Carving, Slalom, Dancing tedy logicky použijeme trucky s menší délkou hangeru a vyšším úhlem baseplatu a širší trucky s nižším úhlem zase na Downhill, popřípadě Freeride. Baseplate
je spodní část trucku obsahující také pivot cup. Úhel sklonu baseplate ovlivňuje točivost a stabilitu trucků. 30-45° - vhodný na Downhill, 45-55° - Freeride, Carving, Dancing Hanger
je vrchní část trucku, obsahující osu o průměru 8mm, u některých značek i 10mm. U hangeru nás zajímá hlavně jeho šířka. Čím je hanger širší tím je truck stabilnější ale zároveň méně tovější. Rozměry se pohybují od cca 150mm až po 200mm i více. Bushings Oválné polyurethanové bloky mezi hangerem a baseplatem, objímající kingpin (velký šroub procházející středem trucku), které jsou stejně jako všechna longboardová kolečka vyrobeny z polyurethanu a mají různé tvary a tvrdosti. Více info v bushings. Kingpin Velký šroub s jemným závitem, procházející středem trucku, spojujíci baseplate a hanger. Washer je podložka mezi hangerem a bushingem. A také mezi baseplate a bushingem. Dělají se dva typy - flat (rovná) a cup (s okrajem). Cup washers dávají trucku větší stabilitu a omezují točivost. Flat washers dělají pravý opak. Pivot cup je plastová nebo polyurethanová výstuž v jamce baseplate, do které zapadá pivot/čep hangeru. Ovlivňuje točivost a stabilitu trucku.
8.
Bushings (Silent Blocks)
Velice důležitou částí trucku, ovlivňující jak pocit z jízdy a chování trucku tak to, jak bude longboard reagovat na přenos váhy, jsou bushingy. Dva oválné polyurethanové bloky objímající kingpin, vyrobené z polyurethanu. Stejně jako kolečka i bushingy se označujemí různou tvrdostí - duro - např. 90a (čím vyší číslo, tím tvrdší bushing). Výběr tvrdosti bushingu závisí na váze jezdce a typu bushingu. Značení a tvrdost se od výrobce k výrobci mírně liší. Proto když vybíráme tvrdost bushingu, je nejlepší, infomovat se přímo na webových stránkách výrobce, kde je zveřejněn tzv. Bushing Selector, Bushing Chart nebo Bushing Picker.
Bushingy rozdělujeme do 3 základních kategorií - conical, barell a eliminator. Samozřejmě není problém jednotlivé základní typy kombinovat, pro carving např barell a conical, či pro downhill eliminator s barrel bushings. Jaké bushingy zvolit záleží hlavně na disciplíně - stylu jízdy, kterou hodláme provozovat a na hmotnosti jezdce. Conical Kónické bushingy se dělají ve dvou variantách a to buď vysoký (tall) či nízký (short). Skvěle točí a jsou vhodné na Carving, Dancing, sliding v menších rychlostech. Barrel Tyto bushingy se dělají taktéž jako tall barrely a short barrely. Jsou využívány na downhill a rychlejší freeride. http://www.snowbitch.cz/bushings/c-1593/ Eliminator Eliminator jsou nejstabilnější bushings na trhu. Používají se vždy v kombinaci s barrelem, kdy by eliminator měl být o 2 stupně tvrdosti měkčí. Chrání před wheelbite, což je ideální pro top-mount downhill desky, kde používáme větší kola a máme tak větší pravděpodobnost, že se nám kola kousnou o desku. Jediná nevýhoda je, že výrazně omezují točivost trucku. 9. Kolečka Další částí našeho set-upu jsou Kolečka. Odlévají ze směsi polyurethanu, jsou různě velká, tvrdá, mají různé tvary, kontaktní plochu a polohu středu. To ovlivňuje jejich vlastnosti jako jsou přilnavost, rychlost, průběh slajdu, akcelerace a valivost. Tvrdost koleček Tvrdost koleček ovlivňuje rychlost, přilnavost, valivost a plynulost jízdy. Značí se číslem a příponou "a" - př. 78a. "a" značí název stupnice, která pro nás není důležitá. Za měkká kolečka považujeme tvrdosti cca 80a a níže, tvrdá 82a a výše. Měkká kola jsou pomalejší než tvrdá kola, mají lepší přilnavost a jsou plynulejší. Na velmi hrubém povrchu jsou však rychlejší než tvrdá. Velká kola mají pomalou akceleraci a je tedy težší se na nich rozjet. Jakmile jsou kolečka v pohybu jsou velká kola logicky rychlejší a stabilnější. Kontaktní plocha nebo taky contact patch, je část kola která přichází do kontaktu se silnicí. Čím je contact patch větší, tím je kolo přilnavější, stabilnější a lépe drží v zatáčkách. Tvar hrany má také velký vliv na přilnavost. Pokud je hrana ostrá (SQUARE LI je kolečko přilnavější a jde hůře do slajdu. Pokud je zakulacená -ROUND LIP- kolo se lépe trhá ale méňe drží v zatáčce. Kola také dělíme dle polohy středu na: Offset, Centerset a Sideset Centerset kolečka mají střed přesně ve středu kola. Výhodou center set koleček je, že je můžete libovolně otáčet, pokud se na vnitřní straně sjedou víc. Jdou výborně utrhnout a kontrola nad slajdem a rychlost je lepší než u ostatních typů. Také se sjíždějí pomaleji. vhodné pro: Freeride, Slide, Cruising Sideset kolečka mají střed v jedné rovině s vnitřní hranou. Jsou nejvíce přilnavé a výborně drží v zatáčkách. Paradoxně mají sideset kola největší kontrolu ve slajdu, ikdyž jdou nejhůře utrhnout. vhodné pro: Freeride, Slalom, Carving, Cruising, Slide Offset kolečka jsou také velice přilnavá a skvěle podrží v zatáčce. Jdou lépe do slajdu než offset. Jedná se o nejběžnější kolečka která se dají použít prakticky na cokoliv. vhodné pro: Downhill, FR, Cruise, Carving, Slalom, Slide Specifické vlastnosti kol pro: Carving/Cruising 60 - 75 mm / 78-82a / ostré hrany / velká kontaktní plocha / sideset, offset http://www.snowbitch.cz/kolecka-remember-farley-orangeorange/d-251852/ Downhill 70 – 80 mm / 78- 83a / ostré hrany / velká kontaktní plocha / sideset http://www.snowbitch.cz/kolecka-venom-cannibals-whitewhite/d-274023/ Freeride / Slide 60 - 72 mm / 78 - 86a / kulaté hrany / centerset, sideset, offset http://www.snowbitch.cz/kolecka-remember-hoot-slide-wheel-yellowyellow/d-25184 Technical Sliding / Pool / Park 55 - 62 mm / 82 - 90a / kulaté hrany / centerset, offset http://www.snowbitch.cz/kolecka-remember-peewee-pinkpnk/d-251842/ |